sobota, 8 lutego 2014

Odkrywając kolejne zagadki elitarnej szkoły...

Tytuł: Dziedzictwo
Autor: C.J. Daugherty
Wydawnictwo: Otwarte/ Moondrive

Zimne kalkulacje i porywy serca
Wielka polityka i szkolne troski

Drugi tom bestsellerowej sagi Wybrani zabierze Was ponownie do najbardziej ekskluzywnej szkoły w Wielkiej Brytanii i odkryje jej kolejne sekrety.

Czy Allie pozna wreszcie największą tajemnicę swojego życia i rozwiąże zagadkę Nocnej Szkoły? Kim jest tajemniczy szpieg działający w Akademii Cimmeria? Czy szkoła jest gotowa na kolejny atak Nathaniela?

Po przeczytaniu pierwszego tomu, który szczerze zachwycił mnie już od pierwszej strony [moja recenzja: KLIK] natychmiast miałam ochotę przeczytać kontynuację. "Dziedzictwo" dostałam (w prezencie bez okazyjnym xD) już wkrótce potem i nareszcie będę mogła podzielić się z Wami przeżyciami po lekturze.

Po przeżyciach ostatnich miesięcy i dość udanych wakacjach, Allie razem z większą częścią uczniów wraca do Cimmeri, by pomagać w pracach, mających na celu ponowne przywrócenie szkoły do dawnej świetności, po zeszłorocznym pożarze. Po rozpoczęciu nowego semestru do Akademii przybywają nowi uczniowie, a tym starszym udaje się powoli dostosować się do trybu życia, jaki wiedli przed wypadkiem. Dodatkowo, Allie otrzymuje propozycję uczestnictwa w przyspieszonym kursie samoobrony, który odbywać ma się w Nocnej Szkole. Próbowanie przystosowania się do nowych warunków utrudnia jej także wybór między Carterem i Sylvainem - dwoma chłopakami, dla których serce Allie bije szybciej. Jak potoczą się losy całej trójki i jakie niespodzianki przygotował na ten rok Nathaniel?

"Najbliższa osoba może wyrządzić ci największą krzywdę."

Już od pierwszych stron powieści autorka posługuje się tym intrygującym i niebezpiecznym stylem pisania, którym pochwaliła się w ostatniej części. Muszę powiedzieć, że idealnie nim manewrowała podczas poszczególnych rozdziałów, momentami dodając do akcji szczyptę grozy, humoru, dreszczyku. Świetnie budowało to atmosferę, a w połączeniu z nagłym zwrotem akcji i do tego niespodziewanym zakończeniem rozdziału, autorka stworzyła prawdziwy majstersztyk. Akcja powieści miała swoje lepsze i gorsze momenty, ale na ogół wydarzenia następowały jedne po drugim, jednocześnie z każdym słowem coraz głębiej wciągając czytelnika w ten niesamowity, zagadkowy świat. Opisy nie były ani specjalnie rozbudowane, ani bardzo krótkie, co dawało uczucie chwilami niestałości i dynamiczności akcji. W skutkach wyszło to raczej pozytywnie, bo dzięki temu książka miała bardziej realistyczny charakter. Sam fakt tego, że autorka pozycji dawniej pracowała jako reporterka kryminalna, sprawiał, że specyficzny język książki, zdecydowanie wyróżniał ją spośród innych. Niebanalne było także rozwinięcie co poniektórych wydarzeń, oraz przedstawienie historii poniektórych postaci - mogliśmy bowiem dowiedzieć się nieco więcej, m.in. o Carterze. Ciekawe było dla mnie zakończenie powieści - sprawiło, że z chęcią zapoznam się teraz z dalszymi przygodami Allie oraz innych uczniów Akademii Cimmeria.

"[...] kiedy twoje życie rozpada się na kawałki, czasem rozpadasz się razem z nim."

Bohaterowie zmienili się znacznie od pierwszej części. Allie wydoroślała, zmieniła znacznie swój pogląd na szkołę, nowych przyjaciół, ale także na obecną sytuację Akademii - zrozumiała, że nic nie jest jeszcze pewne, a najgorsze - pewnie dopiero nastąpi. Starała się walczyć ze swoimi przeciwnościami i robiła wszystko, by zapobiec sytuacji, która miała miejsce poprzedniego roku w szkole. Zdarzało jej się niestety także podejmować pochopne i roztropne decyzje, ale chyba na tym właśnie polega cały mechanizm, żeby popełnić je raz, a potem się na nich uczyć, prawda? :) Carter w tej części stracił wiele w moich oczach. Stał się bardziej zaborczy o uczucia Allie, zaczął dyktować jej warunki, częściej bywał nerwowy i nieobecny. Złościło mnie, że potrafił gniewać się o byle głupotę, nawet nie zważając potem na to, jak Allie czuła się przez takie jego zachowanie. Sylvain natomiast stał się dużo lepszy i, w odróżnieniu od Cartera, zdecydowanie zyskał w moich oczach. Pomagał dziewczynie, starał się ją wspierać i na każdym kroku pokazywał jej, jak bardzo mu na niej zależy. Zdobywał się na częste poświęcenia dla Allie i nie obchodziły go ich konsekwencje. Jak dla mnie, jego jedynym minusem, był momentami brak powagi i roztropność, ale najważniejsze, że nie przeszkadzały one zbytnio w rozwoju akcji. Mimo wszelkich złych cech bohaterów, uważam ich za ogólnie dobrze wykreowanych, i w sumie - cieszę się, że mieli swoje dobre i gorsze strony. Dzięki temu miałam możliwość poznać ich takimi, jakimi są naprawdę i zdecydowanie spodobało mi się to.

Podsumowując, lektura jest naprawdę świetnie napisana, a akcja poprowadzona po mistrzowsku. W książce czuć było atmosferę grozy i tajemnicy, która tylko zachęcała do dalszej lektury i sprawiała, że książka utrzymywała poziom części pierwszej.

Moja ocena: 10/10 i 10 gwiazdek:
★★★★★★★★★★

________________
A Wy co sądzicie o tej pozycji? Czytaliście? Jak wrażenia? :)

8 komentarzy:

  1. Muszę wreszcie zabrać się za tę serię :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Hej.
    Ja zamierzam kupić trzecią część ale zanim ją przeczytam muszę skończyć przygodę z serią o Percym Jacksonie.

    Z poważaniem
    Gal Anonim

    OdpowiedzUsuń
  3. Pierwsza część bardzo mi się spodobała i po prostu MUSZĘ sięgnąć po następne! Jako, że "Wybranych" jedynie pożyczyłam od kolerzanki, teraz zastanawiam się nad skompletowaniem całej serii w swojej biblioteczce (zwłaszcza, że kilka dni temu miała premierę część trzecia *.*) Pozdrawiam :**

    OdpowiedzUsuń
  4. Chodzi za mną ta seria i chodzi... Muszę się za nią w końcu zabrać Twoja recenzja mnie motywuje!
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Jeszcze nie przeczytałam pierwszej część, ale mam szczery zamiar :) Mam nadzieję, że mi się spodoba.

    Świetna recenzja- będę zaglądać :)
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Zakochałam się bezgranicznie w pierwszej części i mam ogromną ochotę na Dziedzictwo. Świetna recenzja ! Będę zaglądała częściej.

    Pozdrawiam
    Dopiero raczkuje, ale zapraszam serdecznie http://sylu-own-space.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Powieść na równie świetnym poziomie jak poprzedniczka, chociaż muszę przyznać, że zawiodłam się na głównej bohaterce, która stała się mniej wyrazista niż w "Wybranych" :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ha! Znalazłam i rzeczywiście zrobiła na Tobie wrażenie. Wkrótce będę czytać, a już jutro zapraszam Cię do siebie na nowe wyzwanie czytelnicze, z nagrodami ;)

    OdpowiedzUsuń

Drogi Czytelniku!
Każdy, nawet najmniejszy na pozór ślad Twojej działalności na tym blogu znaczy dla mnie bardzo wiele - jest motywacją do dalszej pracy i działania, a czasami także do zmian i poprawy, więc dziękuję Ci za tę chwilę uwagi :)