piątek, 5 września 2014

"Szklany Tron" Sarah J. Maas

[źródło]

Tytuł: Szklany Tron
Autor: Sarah J. Maas
Wydawnictwo: Uroboros

"Siedemnastoletnia Celaena jest wyszkoloną zabójczynią, jedną z najlepszych, popełniła jednak fatalny błąd. Została złapana i skazana na dożywotnią niewolniczą pracę w kopalnie soli Endovier, lecz otrzymuje ofertę od księcia Doriana. Celaena musi walczyć na śmierć i życie w turnieju o tytuł królewskiego zabójcy. Jeśli wygra - będzie wolna, jeśli przegra - jej wybawieniem będzie śmierć. Uczestnicy turnieju giną w tajemniczych okolicznościach. Czy Celaena zdoła zdemaskować zabójcę, zanim sama stanie się ofiarą?"

Z twórczością Sarah J. Maas miałam już styczność dwukrotnie. I dwukrotnie zostałam zaskoczona - bardzo pozytywnie. Do tej pory jednak, czytałam krótkie opowieści, które skupiają się wokół jednego wątku i kończą. Teraz, nareszcie, mogłam nacieszyć się dłuższą opowieścią o najpopularniejszej na świecie Zabójczyni i, co tu dużo mówić... przepadłam w tym świecie!

Celaena Sardothien, dziewczyna, która bez mrugnięcia okiem wykonuje zabójstwa na zlecenie (i jest w tym fachu jedną z najlepszych!) popełnia, jedną wpadkę. Niby nic takiego, ale niestety - w jej zawodzie należy uważać na każdy krok. Po rozpoczęciu niewolniczej pracy w kopalni soli (którą swoją drogą, ma wykonywać do końca swojego życia) dziewczyna poznaje niewygody i trudy tejże pracy. Na szczęście, zjawia się młody książę, następca tronu, który proponuje jej udział w turnieju. Nie byle jakim z resztą! Celaena ma walczyć z zabójcami z całej Erilei o tytuł Królewskiego Zabójcy. Rywalizacja jest zacięta, a do tego nagle pojawia się ogromny problem - uczestnicy są mordowani przez tajemniczą istotę. Jak poradzi sobie Celaena? Czy znajdzie sprawcę zbrodni? Czy uda jej się wygrać turniej?

Bez owijanie w bawełnę, od razu muszę powiedzieć, że ta lektura jest genialna. Na książkę jej pokroju czekałam bardzo długo i w końcu się doczekałam. Są intrygi, kłamstwa, tajemnice, ale także niesamowici bohaterowie, każdy z nich inny na swój sposób charakterystyczny, a także świetnie rozegrana akcja. Ach, nie sposób nie wspomnieć o tym, że podczas lektury "Szklanego Tronu", Erilea stała się moim drugim domem :)

Szczerze Wam powiem, że naprawdę jestem pod wrażeniem kunsztu pisarskiego autorki. Potrafiła budować napięcie, świetnie opisywała zarówno sceny walk, jak i intryg. Fenomenalnie rozwijała wątek miłosny i z każdą przeczytaną stroną, byłam coraz bardziej zaskoczona. I o ile w opowiadaniach, dała dopiero przedsmak swoich pomysłów, tak tutaj absolutnie pokazała wszystko, na co było ją stać.

W książce przewijało się wielu bohaterów, wielu z nich skrywało jakieś mroczne tajemnice. Motywy niektórych, nawet po zakończeniu książki nie były dla mnie jasne (jest to także jeden z powodów, dla których absolutnie muszę zakupić część drugą). Jednak, oprócz Celaeny rzecz jasna, do gustu bardzo przypadła mi Nehemia, księżniczka z jednego z krajów podbitych przez króla. Była zadziwiająco odważna i uparta, jak na swoją pozycję, z miejsca więc bardzo ją polubiłam.

Muszę też wspomnieć słowo o okładce, za którą także należą się pokłony do wydawnictwa. Dziewczyna, która jest na niej przedstawiona, jest bowiem moim dokładnym wyobrażeniem Celaeny. Poza tym, jest w tej oprawie coś naprawdę magicznego - może jej kolor? Nie wiem, wiem jednak na pewno, że zdecydowanie przyciąga uwagę i aż chce się po nią sięgnąć w sklepie.

Oprócz samej akcji książki, bardzo mocno przywiązywałam też wagę do kraju, w którym ona się dzieje, czyli do Erilei. Co chwilę zerkałam na mapę i próbowałam umiejscowić wcześniejsze przygody Celaeny we właściwych lokalizacjach. Plan ten jest więc bardzo pożyteczny, a poza tym ładnie wykonany i przydatny, podczas lektury.

"Szklany Tron" to książka świetna, dzięki której przeżyłam niezwykłą przygodę. Oczywiście z najlepszą Zabójczynią na czele. Pozycja wciąga, bawi, zaskakuje i nie można się od niej oderwać. Dla wszystkich maniaków fantastyki - zdecydowanie polecam!

Recenzja napisana także dla portalu literatura.juventum.pl :)

11 komentarzy:

  1. O tej autorce i książce słyszałam wiele. Jak tylko będę miała okazję, to ją przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Tyle dobrego się nasłuchałam o tej autorce, że muszę sięgnąć po tę książkę. Widziałam ostatnio promocję chyba -20% czy coś, ale stwierdziłam, że i tak wychodzi drogo i nie wzięłam

    OdpowiedzUsuń
  3. Wiele dobrego słyszałam o tej pozycji i wprost nie mogę się doczekać, aż po nią sięgnę. Doskonale wyszkoleni, płatni zabójcy i polityczne intrygi kojarzą mi się trochę z serią "Assassin's Creed", której wielkim fanem jest mój młodszy brat, dlatego tym bardziej jestem zainteresowana "Szklanym tronem". Zapowiada się genialna lektura!

    http://czytanie-i-ogladanie.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie mam doświadczenia zbytnio z książkami o takiej tematyce, jednakże "Szklany tron" zapowiada się na prawdę bardzo interesująco. Z chęcią przeczytam :)

    http://about-katherine.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo mi się ta historia spodobała! :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Książka pod każdym kątem mi się ogromnie spodobała i trafiła do kanonu ulubionych książek :) Nie mogę się doczekać kiedy wyjdzie 3 część :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Chętnie sięgnę po tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Miałam co tej książki obiekcje, z powodu wieku bohaterki, lecz widzę, że niepotrzebnie. Dzięki tej recenzji wiem, że poszukam tej serii jak najszybciej :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Brakuje mi jakichś cienkich pozycji do szkoły, do plecaka, więc być może wyposażę się w "Zabójczynię". :)
    Pozdrawiam, Shelf of Books :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo chcę przeczytać tę książkę. :) Ale jakoś zawsze znajdzie się coś innego do przeczytania :<

    OdpowiedzUsuń
  11. Wielokrotnie przyglądałam się tej książce na półkach w księgarniach, ale nie mogłam się jakoś całkowicie przekonać do kupienia jej. Może dlatego, że główną bohaterką jest kobieta, za którymi w książkach nie przepadam... ale dzięki Twojej recenzji widzę, że jednak warto spróbować, a Celaena może się okazać pierwszą bohaterką, którą całkowicie polubię :)

    http://fantasyvolumes.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Drogi Czytelniku!
Każdy, nawet najmniejszy na pozór ślad Twojej działalności na tym blogu znaczy dla mnie bardzo wiele - jest motywacją do dalszej pracy i działania, a czasami także do zmian i poprawy, więc dziękuję Ci za tę chwilę uwagi :)